Posted by: Kejeradze | მარტი 30, 2012

Anchiskhati Basilica / Анчисхати

The Anchiskhati Basilica of St Mary  is the oldest surviving church in Tbilisi, Georgia. It belongs to the Georgian Orthodox Church and dates from the sixth century.

According to the old Georgian annals, the church was built by the King Dachi of Iberia (circa 522-534) who had made Tbilisi his capital. Originally dedicated to the Virgin Mary, it was renamed Anchiskhati (i.e., icon of Ancha) in 1675 when the treasured icon of the Savior created by the twelfth-century goldsmith Beka Opizari at the Ancha monastery in Klarjeti (in what is now part of northeast Turkey) was moved to Tbilisi so preserve it from an Ottoman invasion. The icon was preserved at the Basilica of St Mary for centuries (it is presently on display at the Art Museum of Georgia).

The basilica was damaged and rebuilt on several occasions from the 15th through 17th centuries due to wars between Georgia and the Persians and Turks. The brick belfry near the Anchiskhati Basilica was built by Catholicos Domenti in 1675.

The look of the structure was drastically changed in the 1870s, when a dome was added. During the bloody Soviet occupation of Georgia, all religious ceremonies at Anchiskhati Basilica were halted, and the building transformed into a museum for handicrafts. It was later used as an art studio. From 1958 to 1964 restoration works took place in celebration of the 1500th Jubilee of the founding of Tbilisi, which changed the view of the church back to the seventeenth-century version, however, it was not until 1991, after the independence of Georgia was restored, that the basilica reverted to religious use.

The Anchiskhati Choir based out of the Anchiskhati Basilica is the world’s leading exponent of Georgian polyphonic choral music.

Anchiskhati Basilica is a three-span basilica, divided by two abutments forming horseshoe shaped conches, which indicates the antiquity of its construction. Originally constructed of blocks of yellow tuff stone, the 1958-1964 restoration made extensive use of brick. The structure has entrances on three sides, but today only the western entrance is in use. Aside from the altarpiece, which was painted in 1683 by order of Catholicos Nikoloz Amilakhvari, all of the remaining paintings in the church date from the 19th century.

Анчисхати — церковь Рождества Девы Марии, самая старая из сохранившихся до наших дней церквей в Тбилиси. Она принадлежит Грузинской православной церкви и датируется VI веком.

Согласно старинным грузинским летописям, церковь построена царём Иберии Дачи Уджармели (примерно в 522—534), который сделал Тбилиси своей столицей. Первоначально посвящённая Рождеству Девы Марии, церковь получила второе название — Анчисхати (то есть, Анчийская икона) в 1675, в честь перенесённой из Анчийского кафедрального собора (Тао-Кларджети) иконы Спасителя. Таким образом пытались уберечь отосманского вторжения старинную и ценную икону, для которой златокузнец Бека Опизари сделал в XII веке серебряный с золотыми вставкамиоклад. Икона хранилась в церкви святой Марии в течение многих столетий, ныне она находится в Золотом фонде Государственного музея искусств Грузии.

Церковь разрушалась и восстанавливалась несколько раз с XV-ого по XVII-ый века из-за войн Грузии с персами и турками. Кирпичная колокольня рядом с Анчисхати была построена католикосом Доменти в 1675 году. Планировка церкви была сильна изменена в 1870-ых, когда был добавлен свод. В советское время, церковь была переделана в музей изделий кустарного промысла, затем в ней располагалась художественная мастерская. С 1958по 1964 были проведены реставрационные работы (под руководством архитектора Р. Гвердцители), которые вернули церкви облик XVII столетия. В 1989 году церковь снова стала действующей. Хор певчих храма Анчисхати известен ярким исполнением древнейших грузинских церковных песнопений.

Анчисхати — трёхнефная базилика с апсидами в форме подковы, что указывает на древность конструкции. Первоначально она была построена из блоков жёлтого туфа, во время реставрации 1958—1964 использовался кирпич. Здание имеет выходы на три стороны, но в наши дни используется только западный выход. Все иконы датируются XIX веком, кроме запрестольного образа, созданного по приказу католикоса Николоза VI (Амилахвари) в1683 году.

Advertisements

კომენტარის დატოვება

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / შეცვლა )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / შეცვლა )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / შეცვლა )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / შეცვლა )

Connecting to %s

კატეგორიები

%d bloggers like this: